Aula de animació lectora

Els Nostres Monstres

Cultura popular Valenciana









La por és una muralla que separa el que eres del que podries aconseguir a ser...

Els Nostres Monstres”

* Activitat: Aula d'Animació a la lectura.
* Dirigit a: Escolars de infantil(5 anys) fins a 3er cicle de primaria.
* Espai: Centro Cultural y sala Las Chimeneas Petrer
* Durada de la sessió: 60 min.
* N se sesions x dia: 4
* Nº participants x sesió: 50

INTRODUCCIÓ

El Grup Conta3 amb la col·laboració de la Coordinadora pel Valencià Alcoià Comtat i Andana Editorial, volem presentar el projecte “Els nostres Monstres de la Cultura Popular Valenciana”.
Una cultura està integrada per la llengua, els costums i les creences de totes les persones que en formen part. Els valencians també tenim un imaginari compartit, una forma de somiar i evocar els nostres personatges fantàstics. Els personatges de contes, llegendes i rondalles que s'han anat transmetent de generació en generació.
Us proposem una sèrie d'activitats per a fomentar la recuperació del nostre imaginari popular, per rescatar els personatges dels nostres contes del túnel del temps. Es tracta d'un programa d'animació a la lectura, amb el fil conductor de les nostres rondalles i d'alguns llibres que les immortalitzen.





El conte des del punt de vista psicològic compleix una finalitat constructivista. El/la xiquet/a viu, a través del relat i la identificació amb els personatges, situacions i experiències simbòliques que els ofereix models d'actuació, aspectes claus per al seu desenvolupament emocional, cognitiu i moral. El conte proporciona situacions i conflictes amb els quals entra en contacte suposant una preparació i, o superació davant els obstacles, pors i demandes de la vida real.
D'altra banda el conte constitueix un potent instrument en els primers anys que contribueix al desenvolupament integral, impulsa el desenvolupament dels valors i les capacitats lingüístiques i cognitives, estimula la creativitat, desenvolupa l'autoconcepte, fomenta la percepció d'autoeficacia, socialitza, desenvolupa esquemes de coneixement i sobretot no hem d'oblidar el reforç intrínsec del llibre: la diversió i el plaer que proporciona el món de la literatura. El llibre és doncs, una fi en si mateix.
La nostra intervenció es dirigeix a l'etapa d'Educació Infantil i Primària, ja que és en aquestes edats on s'assenten les primeres experiències i aprenentatges que formaran la base de la nostra futura personalitat. D'altra banda comença o es consolida l'aprenentatge de la lecto-escriptura fet que es veurà facilitat per la motivació i l'interès que mostra el/la niñ@ pels llibres, interès que guarda una relació directa amb les vivències prèvies que haja tingut tant en el marc escolar com a familiar. Volem oferir l'oportunitat de vivenciar una experiència fantàstica i directa amb el màgic món de les rondalles i la narració oral.
Investigacions en educació han demostrat que el gust cap als llibres facilitarà la creació d'un posterior hàbit de lectura, tan important en el desenvolupament com a instrument bàsic d'aprenentatge. L'ideal al com pretenem contribuir és a afavorir l'acostament futur autònom a la lectura, així com la transmissió de la nostra cultura popular.
*OBJECTIUS:
A més de fomentar l'interès, el gust i la satisfacció per la lectura ens proposem els següents objectius:
1. Introducció als xiquets-es en el món literari.
2. Participar en un context actiu els textos treballats en classe.
3. Potenciar la imaginació i la creativitat en un marc adequat i amé per als participants.
4. Dinamitzar la biblioteca com a lloc lúdic i d'oci.
5. Desenvolupar el gust i el plaure per veure i sentir narrar contes.
6. Conèixer contes de la pròpia cultura així com d'alienes.
7. Desenvolupar la imaginació, la creativitat i la fantasia. 8. Despertar i incentivar l'interès pel llenguatge escrit com a mitjà de comunicació i aprenentatge.
9. Transmetre valors de solidaritat, respecte i cooperació.
10. Propiciar l'acostament autònom al llibre.
11. Recuperar personatges i llegendes de la nostra cultura popular.


*METODOLOGIA:
Les activitats tindran un marcat caràcter lúdic amb la intenció d'associar llibres-diversió-descobriment. Així mateix emfatitzem la participació dels participants en la sessió a partir dels diferents tipus de dracs, que han d'anar descobrint conforme es desenvolupa el projecte per a realitzar, entre altres activitats, escenificacions de contes amb la participació del públic.
Oferim l'oportunitat als alumnes de construir el seu propi coneixement a partir d'activitats riques i estimulants, i tenint en compte els seus interessos i motivacions per a connectar amb aquests i afavorir un aprenentatge significatiu, és a dir desenvolupant un gust cap a la lectura.


*DESENVOLUPAMENT:
Este projecte es partix en dues parts:
  • Pre-Campanya d’informació.
  • Sesions d’animació lectora.


a) Pre-Campanya d'informació:
Presentació de les jornades a les aules:
Es realitzarà una breu visita a cadascuna de les aules que vaja a participar en les jornades. Els xiquets i xiquetes no hauran de saber que va a produir-se aquesta visita, així aconseguirem introduir el factor sorpresa. Hem de justificar el fet que la visita es dua a terme en dues setmanes d’antelació, perquè això respon al fet que el/la xiquet/a puga connectar amb dues situacions amb facilitat, la visita a l’aula i la posterior visita a la Biblioteca.
L'animador amb un vestuari especial, com el que durà a la Biblioteca, donarà unes indicacions als xiquets/tes quins hauran de, a més de coneixer els llibres proposats, els suggerirem que realitzen qualsevol forma de MONSTRE i com ens ho imaginem.. Es podrà utilitzar la tècnica que vulguen; dibuix, cartó, GRAN, xicotet, amb pèl o calb o... Fins i tot un mural col·lectiu. Amb tots ells es farà una exposició monstruosa en la Biblioteca per a que puguen convidar als familiars i amics.
Aquesta presentació servirà també perquè els mestres puguen iniciar algun treball d’investigació amb la temàtica escollida aquest any.


b) Sesions d’animació lectora.
Els col·legis acudiran a la biblioteca en horari de matí segons planificacio. S’aconsella que l’arribada al lloc siga amb puntualitat, per poder aprofitar millor el temps.

L'espai es dividirà en dues parts: L'entrada de la biblioteca servirà per a rebre 

als participants i introduïr-los en el fantàstic mon dels monstres.


EXPOSICIÓ "ELS NOSTRES MONSTRES"

- 15 panells desplegables (roll up) fàcils de muntar que ofereixen una visió 

divulgativa i didàctica de les criatures fantàstiques de l'imaginari popular 

valencià, a partir de les rondalles.

- Quatre panells dedicats a explicar quins són els nostres rondallaires de referència (Joan Amades, Antoni Alcover i Enric Valor) i la importància de la cultura popular (jocs,
 llegendes, rondalles, cançons...).

- Onze panells referents a criatures fantàstiques a partir 

d'il·lustracions a tot color i gran format dels llibres de 

referència: el Butoni; la Quarantamaula; l'Home dels 

nassos; les Encantades; els donyets; les bubotes; els dracs; 

els monstres valorians (Mare dels Vents, Mare dels 

Peixos), etc.


A més de servir com a espai de exposició dels treballs realitzats pels 

participants.
La sala estarà decorada amb un escenari on 

l'animador 

anirà narrant la història i introduint als xiquets/es en 

una gran aventura on ells i elles seran els/les 

autèntics/ques protagonistes.

Per a finalitzar aquest recorregut jugarem amb els 

diferents finals dels contes; combinarem dues històries 

en una, i fins i tot invertirem als personatges, etc. per 

així poder gaudir i jugar amb els nostres propis relats.


Està pensat per a realitzar-se amb alumnes d'infantil (5 anys) fins a 3er cicle

 de primària, i engloba els següents títols: 


Infantil i 1er cicle:
La Maria no te por".

Autor: Francesc Gisbert- DaniMiquel

Il·lustracions: Ricardo Maniscalchi

Editorial: Andana

Editat en valencià.



2n cicle:
Els Amics del Butoni”
Autor: Francesc Gisbert
Il·lustracions: Cristina Duran
Editorial: Andana




3er cicle:
Els mons de laia”
Autor: Miquel Puig
Il·lustracions: Marc Bog
Editorial: Andana.
Més infermació: andana.net





El vincle temàtic permet a més, organitzar activitats d'animació en el context d'unes jornades entorn del llibre, en les quals participe tot el Col·legi.
Jugar amb els contes, armar-los, desarmar-los, recrear-se amb ells fins a tal punt en què sigui la nostra pròpia història. Crear situacions absurdes, entrar a representar aquests personatges que ens transporten a altres llocs imaginaris, descobrir la bellesa del llenguatge, despertar el costat adormit de la nostra infància, aprendre divertint-se i divertir-se aprenent ... Tot això trobem amb la combinació perfecta entre el joc, l'animació lectora i el teatre .

No hay comentarios: