Aula
de animació lectora
“ Els Nostres Monstres”
Cultura
popular Valenciana
La por és
una muralla que separa el que eres del que podries aconseguir a
ser...
”Els
Nostres Monstres”
* Activitat: Aula d'Animació a la lectura.
* Dirigit a: Escolars de infantil(5 anys) fins a 3er cicle de primaria.
* Espai: Centro Cultural y sala Las Chimeneas Petrer
* Durada de la sessió: 60 min.
*
N se sesions x dia: 4
*
Nº participants x sesió: 50
INTRODUCCIÓ
El
Grup Conta3 amb la col·laboració de la Coordinadora pel Valencià
Alcoià Comtat i Andana Editorial, volem presentar el projecte “Els
nostres Monstres de la Cultura Popular Valenciana”.
Una
cultura està integrada per la llengua, els costums i les creences de
totes les persones que en formen part. Els valencians també tenim un
imaginari compartit, una forma de somiar i evocar els nostres
personatges fantàstics. Els personatges de contes, llegendes i
rondalles que s'han anat transmetent de generació en generació.
Us
proposem una sèrie d'activitats per a fomentar la recuperació del
nostre imaginari popular, per rescatar els personatges dels nostres
contes del túnel del temps. Es tracta d'un programa
d'animació a la lectura,
amb el fil conductor de les nostres rondalles i d'alguns llibres que
les immortalitzen.
El
conte des del punt de vista psicològic compleix una finalitat
constructivista. El/la xiquet/a viu, a través del relat i la
identificació amb els personatges, situacions i experiències
simbòliques que els ofereix models d'actuació, aspectes claus per
al seu desenvolupament emocional, cognitiu i moral. El conte
proporciona situacions i conflictes amb els quals entra en contacte
suposant una preparació i, o superació davant els obstacles, pors
i demandes de la vida real.
D'altra
banda el conte constitueix un potent instrument en els primers anys
que contribueix al desenvolupament integral, impulsa el
desenvolupament dels valors i les capacitats lingüístiques i
cognitives, estimula la creativitat, desenvolupa l'autoconcepte,
fomenta la percepció d'autoeficacia, socialitza, desenvolupa
esquemes de coneixement i sobretot no hem d'oblidar el reforç
intrínsec del llibre: la diversió i el plaer que proporciona el món
de la literatura. El llibre és doncs, una fi en si mateix.
La
nostra intervenció es dirigeix a l'etapa d'Educació Infantil i
Primària, ja que és en aquestes edats on s'assenten les primeres
experiències i aprenentatges que formaran la base de la nostra
futura personalitat. D'altra banda comença o es consolida
l'aprenentatge de la lecto-escriptura fet que es veurà facilitat per
la motivació i l'interès que mostra el/la niñ@ pels llibres,
interès que guarda una relació directa amb les vivències prèvies
que haja tingut tant en el marc escolar com a familiar. Volem oferir
l'oportunitat de vivenciar una experiència fantàstica i directa amb
el màgic món de les rondalles
i la narració oral.
Investigacions
en educació han demostrat que el gust cap als llibres facilitarà la
creació d'un posterior hàbit de lectura, tan important en el
desenvolupament com a instrument bàsic d'aprenentatge. L'ideal al
com pretenem contribuir és a afavorir l'acostament futur autònom a
la lectura, així com la
transmissió de la nostra cultura popular.
*OBJECTIUS:
A més de fomentar l'interès, el gust i la satisfacció per la lectura ens proposem els següents objectius:
1. Introducció als xiquets-es en el món literari.
2. Participar en un context actiu els textos treballats en classe.
3. Potenciar la imaginació i la creativitat en un marc adequat i amé per als participants.
4. Dinamitzar la biblioteca com a lloc lúdic i d'oci.
5. Desenvolupar el gust i el plaure per veure i sentir narrar contes.
6. Conèixer contes de la pròpia cultura així com d'alienes.
7. Desenvolupar la imaginació, la creativitat i la fantasia. 8. Despertar i incentivar l'interès pel llenguatge escrit com a mitjà de comunicació i aprenentatge.
9. Transmetre valors de solidaritat, respecte i cooperació.
10. Propiciar l'acostament autònom al llibre.
A més de fomentar l'interès, el gust i la satisfacció per la lectura ens proposem els següents objectius:
1. Introducció als xiquets-es en el món literari.
2. Participar en un context actiu els textos treballats en classe.
3. Potenciar la imaginació i la creativitat en un marc adequat i amé per als participants.
4. Dinamitzar la biblioteca com a lloc lúdic i d'oci.
5. Desenvolupar el gust i el plaure per veure i sentir narrar contes.
6. Conèixer contes de la pròpia cultura així com d'alienes.
7. Desenvolupar la imaginació, la creativitat i la fantasia. 8. Despertar i incentivar l'interès pel llenguatge escrit com a mitjà de comunicació i aprenentatge.
9. Transmetre valors de solidaritat, respecte i cooperació.
10. Propiciar l'acostament autònom al llibre.
11.
Recuperar personatges i llegendes de la nostra cultura popular.
*METODOLOGIA:
Les activitats tindran un marcat caràcter lúdic amb la intenció d'associar llibres-diversió-descobriment. Així mateix emfatitzem la participació dels participants en la sessió a partir dels diferents tipus de dracs, que han d'anar descobrint conforme es desenvolupa el projecte per a realitzar, entre altres activitats, escenificacions de contes amb la participació del públic.
Oferim l'oportunitat als alumnes de construir el seu propi coneixement a partir d'activitats riques i estimulants, i tenint en compte els seus interessos i motivacions per a connectar amb aquests i afavorir un aprenentatge significatiu, és a dir desenvolupant un gust cap a la lectura.
Les activitats tindran un marcat caràcter lúdic amb la intenció d'associar llibres-diversió-descobriment. Així mateix emfatitzem la participació dels participants en la sessió a partir dels diferents tipus de dracs, que han d'anar descobrint conforme es desenvolupa el projecte per a realitzar, entre altres activitats, escenificacions de contes amb la participació del públic.
Oferim l'oportunitat als alumnes de construir el seu propi coneixement a partir d'activitats riques i estimulants, i tenint en compte els seus interessos i motivacions per a connectar amb aquests i afavorir un aprenentatge significatiu, és a dir desenvolupant un gust cap a la lectura.
*DESENVOLUPAMENT:
Este
projecte es partix en dues parts:
- Pre-Campanya d’informació.
- Sesions d’animació lectora.
a)
Pre-Campanya d'informació:
Presentació
de les jornades a les aules:
Es
realitzarà una breu visita a cadascuna de les aules que vaja a
participar en les jornades. Els xiquets i xiquetes no hauran de saber
que va a produir-se aquesta visita, així aconseguirem introduir el
factor sorpresa. Hem de justificar el fet que la visita es dua a
terme en dues setmanes d’antelació, perquè això respon al fet
que el/la xiquet/a puga connectar amb dues situacions amb facilitat,
la visita a l’aula i la posterior visita a la Biblioteca.
L'animador
amb un vestuari especial, com el que durà a la Biblioteca, donarà
unes indicacions als xiquets/tes quins hauran de, a més de coneixer
els llibres proposats, els suggerirem que realitzen qualsevol forma
de MONSTRE
i
com ens ho imaginem.. Es podrà utilitzar la tècnica que vulguen;
dibuix, cartó, GRAN, xicotet, amb pèl o calb o... Fins i tot un
mural col·lectiu. Amb tots ells es farà una exposició monstruosa
en la Biblioteca per a que puguen convidar als familiars i amics.
Aquesta
presentació servirà també perquè els mestres puguen iniciar algun
treball d’investigació amb la temàtica escollida aquest any.
b)
Sesions d’animació lectora.
Els col·legis acudiran a la
biblioteca en horari de matí segons planificacio. S’aconsella que
l’arribada al lloc siga amb puntualitat, per poder aprofitar millor
el temps.
L'espai es dividirà en dues parts: L'entrada de la biblioteca servirà per a rebre
als participants i introduïr-los en el fantàstic mon dels
monstres.
EXPOSICIÓ
"ELS NOSTRES MONSTRES"
- 15
panells desplegables (roll up) fàcils de muntar que ofereixen una
visió
divulgativa i didàctica de les criatures fantàstiques de
l'imaginari popular
valencià, a partir de les rondalles.
-
Quatre panells dedicats a explicar quins són els nostres
rondallaires de referència (Joan Amades, Antoni Alcover i Enric
Valor) i la importància de la cultura popular (jocs,
llegendes,
rondalles, cançons...).
-
Onze panells referents a criatures fantàstiques a partir
d'il·lustracions a tot color i gran format dels llibres de
referència: el Butoni; la Quarantamaula; l'Home dels
nassos; les
Encantades; els donyets; les bubotes; els dracs;
els monstres
valorians (Mare dels Vents, Mare dels
Peixos), etc.
A
més de servir com a espai de exposició dels treballs realitzats
pels
participants.
La
sala estarà decorada amb un escenari on
l'animador
anirà narrant la
història i introduint als xiquets/es en
una gran aventura on ells i
elles seran els/les
autèntics/ques protagonistes.
Per
a finalitzar aquest recorregut jugarem amb els
diferents finals dels
contes; combinarem dues històries
en una, i fins i tot invertirem
als personatges, etc. per
així poder gaudir i jugar amb els nostres
propis relats.
Està
pensat per a realitzar-se amb alumnes d'infantil (5 anys) fins a 3er
cicle
de primària, i engloba els següents títols:
Infantil
i 1er cicle:
Autor:
Francesc Gisbert- DaniMiquel
Il·lustracions:
Ricardo Maniscalchi
Editorial:
Andana
Editat
en valencià.
2n
cicle:
Il·lustracions:
Cristina Duran
Editorial:
Andana
3er
cicle:
Autor:
Miquel Puig
Il·lustracions:
Marc Bog
Editorial:
Andana.
El vincle temàtic permet a més, organitzar activitats d'animació en el context d'unes jornades entorn del llibre, en les quals participe tot el Col·legi.
Jugar amb els contes, armar-los, desarmar-los, recrear-se amb ells fins a tal punt en què sigui la nostra pròpia història. Crear situacions absurdes, entrar a representar aquests personatges que ens transporten a altres llocs imaginaris, descobrir la bellesa del llenguatge, despertar el costat adormit de la nostra infància, aprendre divertint-se i divertir-se aprenent ... Tot això trobem amb la combinació perfecta entre el joc, l'animació lectora i el teatre .
No hay comentarios:
Publicar un comentario